Samochody ciężarowe. Mitsubishi Fuso Canterem 7,5 t z zabudową kontenerową
            
				Canter przydaje się w miejskim transporcie dystrybucyjnym jako alternatywa dla typowych dostawczaków, gdy trzeba przewieźć ładunek o sporych wymiarach. Auto jest jak na swoje rozmiary zwrotne, choć mało komfortowe. Podczas naszego testu znaleźliśmy kilka zalet ciężarówki. Należą do nich: elastyczny silnik, poręcznie usytuowana dźwignia zmiany biegów i wydajny hamulec silnikowy. Minusy Mitsubishi Fuso Canterem 7,5 t z zabudową kontenerową to z kolei zbyt cienkie koło kierownicy, bujanie nieobciążonego pojazdu oraz brak elektrycznej regulacji lusterek w standardzie.
Obecny model Cantera jest na rynku od 2005 roku. Testowaliśmy egzemplarz z zabudową kontenerową, z najdłuższym rozstawem osi 4.470 mm, o dopuszczalnej masie całkowitej 7,5 tony.
Kierowca ma lepiej
Choć Canter nominalnie należy do segmentu małych ciężarówek, to jednak jego kabina bardziej przypomina samochód dostawczy. W trzyosobowej szoferce nie ma co liczyć na nadmiar swobody. Co prawda miejsca na nogi jest więcej niż w poprzednim modelu, ale tak jak dawniej podwójny fotel pasażera jest za wąski dla dwóch osób. Pół biedy, gdy auto jest eksploatowane w mieście, lecz na dłuższych trasach dwójce pasażerów będzie naprawdę ciasno.
W lepszej sytuacji jest kierowca, który do dyspozycji ma fotel Isringhausen (standard), z regulacją obciążenia, ustawienia siedziska (także na wysokość) i pneumatyczną amortyzacją. Gorzej z kierownicą. Jej małe i cienkie koło źle leży w dłoniach. Poza tym kolumna kierownicy jest regulowana tylko w poziomie i zakres tej regulacji jest niewystarczający.
Plusem jest dźwignia zmiany biegów umieszczona pośrodku kokpitu, jak w większości dostawczaków (poprzednio była przy fotelu). Manetka zajmuje mało miejsca i nie utrudnia przemieszczania się w kabinie.
Widoczność nie budzi zastrzeżeń. Dotyczy to także bocznych lusterek z dużymi zwierciadłami. Szkoda jednak, że aby ustawić prawe lusterko, trzeba wysiąść z kabiny.
Cicho, ale w galopie
W miejskim ruchu czterocylindrowy silnik wysokoprężny 4,9 l 180 KM Euro 4 jest dynamiczny, ale co ważniejsze, jest elastyczny i nie zmusza do częstej zmiany biegów. To ważne, bo dźwignia biegów jest oporna w działaniu. Szczególnie dało się to odczuć przy redukcji z biegu 5. na 4. oraz przy włączaniu wstecznego.
Na trasie dynamika jest już mniej odczuwalna. Wyprzedzanie innych pojazdów idzie z oporem. Prawie 3 tony masy własnej, a przede wszystkim ponad 3-metrowej wysokości nadwozie jest skutecznym aerodynamicznym "hamulcem".
Na uznanie zasługuje łagodna praca jednostki napędowej. Silnik nie przeszkadza w kabinie, a i na zewnątrz, nawet po porannym uruchomieniu nie jest głośny.
Jazda Canterem po polskich drogach, pełnych dziur i kolein, do przyjemnych nie należy. Auto podskakuje na poprzecznych nierównościach, a w koleinach buja na boki. Przyczyną są nie tylko 17-calowe koła, stosunkowo małe, jak na taki pojazd (zwykle stosowane są 19,5-calowe), ale przede wszystkim mocno cofnięta przednia oś.
Ważnym "pomocnikiem" kierowcy jest hamulec silnikowy, rzadko spotykany w takich ciężarówkach.
Ładownia z windą
Ładownię wykonano z laminatu - materiału, który łatwo utrzymać w czystości, ale który jest też podatny na uszkodzenia zewnętrzne. Ten typ zabudowy nadaje się do przewozu ładunków lekkich, ale za to o sporych wymiarach lub do transportu artykułów żywnościowych.
Dostęp do środka jest możliwy z tyłu przez drzwi dwuskrzydłowe, otwierane pod kątem 270 stopni. Wrota wyposażono w drabinki oraz zabezpieczenia przed przypadkowym zamknięciem zamków. Dodatkowo kontener wyposażono w windę hydrauliczną o nośności 1,5 tony, którą można sterować nożnymi przyciskami zainstalowanymi na jej platformie.
Pojazd z zabudową kontenerową znajdzie zastosowanie głównie w transporcie dystrybucyjnym na średnich dystansach. Jednak zwrotny Canter może z powodzeniem poruszać się także w miastach.
Plusy
Elastyczny silnik. Poręcznie usytuowana dźwignia zmiany biegów. Wydajny hamulec silnikowy.
Minusy
Za cienkie koło kierownicy. Bujanie nieobciążonego pojazdu. Brak elektrycznej regulacji lusterek w standardzie.
  
    
    
      | Dopuszczalna masa całkowita | 7.500 kg | 
    
      | Ładowność | 4.580 kg | 
    
      | Objętość ładowni | 31,3 m sześc. | 
    
      | Wymiary ładowni - długość/szerokość/wysokość | 6.200/2.300/2.200 mm | 
    
      | Wymiary pojazdu - długość/szerokość/wysokość | 7.560/2.300/3.120 mm | 
    
      | Rozstaw osi | 4.470 mm | 
    
      | Silnik | R4, turbodiesel z common rail, 16V, 4.899 ccm | 
    
      | Moc maksymalna | 180 KM przy 2.700 obr/min | 
    
      | Maks. moment obrotowy | 530 Nm przy 1.600 obr/min | 
    
      | Skrzynia biegów | manualna, sześcioprzełożeniowa | 
    
      | Napęd | 4x2 (na tył) | 
    
      | Zawieszenie - przód/tył | półeliptyczne, laminowane resory piórowe ze stabilizatorami | 
    
      | Układ hamulcowy: | z ABS, tarcze z przodu (wentylowane) i z tyłu | 
    
      | Wyposażenie pojazdu testowego | m.in. wspomaganie kierownicy, centralny zamek, radioodtwarzacz z CD, reflektory przeciwmgłowe, klimatyzacja. | 
    
      | Gwarancja mech. / perforacyjna | 3 lata lub 100 tys. km / 3 lata | 
    
      | Przeglądy techniczne | co 22,5 tys. km |